Olika funktioners uppgifter i elevhälsosammanhang
Varje skola har lokala elevhälsoteam knutna till sig. När du går in under respektive skola så ser du vilka som ingår på just den skolan.
Rektors uppgifter i elevhälsosammanhang
- Ansvarar för att utreda elevs behov av särskilt stöd eller ej
- Samråder vid behov med elevhälsan funktionärer
- Fattar beslut om, följer upp och utvärderar åtgärdsprogram
- Fattar beslut om särskild undervisningsgrupp, enskild undervisning eller anpassad studiegång
Specialpedagogens uppgifter
- Ger specialpedagogiskt stöd inom skolan på uppdrag av och i samråd med rektor
- Kartlägger och bedömer enskild elevs behov av särskilt stöd ur specialpedagogiskt perspektiv
- Bedömer behov av hjälpmedel
- Samverkar med, handleder och ger råd till pedagogisk personal, skolledare och föräldrar
- Assisterar vid upprättande av åtgärdsprogram
- Samverkar med elevhälsans övriga personal samt andra instanser t.ex. BUP, HAB, Soc
- Administrerar screeningar i förskoleklass, åk 1 och 2
- Är informatör vid stadieövergångar för elever med behov av särskilt stöd
- Medverkar vid utredning om placering i särskola
- Vara insatta i ny forskning på det pedagogiska/
specialpedagogiska området genom att läsa nya avhandlingar, artiklar, tidskrifter och litteratur samt att sprida kunskapen till arbetslagen på skolorna.
Kurators uppgifter
- Ger psykosocialt stöd inom skolan på uppdrag av och i samråd med rektor
- Genomför samtal med elever enskilt och/eller i grupp
- Kartlägger den psykosociala situationen kring elever i behov av särskilt stöd
- Samverkar med, handleder och ger råd till pedagogisk personal, skolledare och föräldrar
- Assisterar vid upprättande av åtgärdsprogram
- Är informatör vid stadieövergångar för elever med behov av särskilt stöd
- Samverkar med elevhälsans övriga personal samt andra instanser t.ex. BUP, HAB, Soc, KoF och polis
- Medverkar vid utredning om placering i särskola
Skolsköterskans uppgifter
- Ger medicinskt stöd inom skolan på uppdrag av och i samråd med rektor
- Kartlägger den medicinska situationen kring elev i behov av särskilt stöd
- Samverkar med, handleder och ger råd till pedagogisk personal, skolledare och föräldrar
- Genomför stipulerade hälsobesök
- Utför aktuella vaccinationer
- Är informatör vid stadieövergångar för elever med behov av särskilt stöd
- Samverkar med elevhälsans övriga personal samt andra instanser t.ex. BHV, BUP, HAB och sjukrvården
- Medverkar vid utredning om placering i särskola
Talpedagogens uppgifter
- Arbetar på uppdrag av och i samråd med rektor individuellt och/eller i grupp i den dagliga verksamheten med elever med språkliga problem
- Genomför kartläggning/screening av elevers språkliga utveckling i förskoleklassen
- Samverkar med, handleder och ger råd till pedagogisk personal, skolledare och föräldrar
- Assisterar vid upprättande av åtgärdsprogram
- Är informatör vid stadieövergångar för elever med språkliga problem
- Samverkar med elevhälsans övriga personal samt andra instanser t.ex. foniater, logoped, audiolog
Skolpsykologens uppgifter
- Ger psykologiskt stöd inom skolan på uppdrag av och i samråd med rektor
- Kartlägger den psykologiska situationen kring elev i behov av särskilt stöd
- Gör utredningar om elever utifrån psykologiskt perspektiv
- Samverkar med, handleder och ger råd till pedagogisk personal, skolledare och föräldrar
- Är informatör vid stadieövergångar för elever med behov av särskilt stöd
- Samverkar med elevhälsans övriga personal samt andra instanser t.ex. BUP, HAB, Soc
- Medverkar vid utredning om placering i särskola
Skoldatatek
- Utreder på uppdrag av och i samråd med rektor behov av speciellt IT-stöd
- Hjälper till med visning, utprovning och utlåning av apparatur
- Ger pedagogisk och teknisk support
- Samverkar med elevhälsans övriga personal