Lättläst om trygghet och säkerhet
Lättläst information om coronaviruset.
Räddningstjänsten
Kommunen har räddningstjänst för att
vi ska vara trygga.
Räddningstjänsten kallades förut
för brandkår.
Räddningstjänsten kommer när det brinner
eller om det hänt en olycka.
Räddningstjänsten lär också ut hur man kan
stoppa bränder och andra olyckor.
Om det brinner eller har hänt
en allvarlig olycka ska du alltid ringa 112.
Brandsäkerhet
Om det brinner någonstans ska du alltid
ringa 112.
- Skaffa en brandvarnare
så blir det tryggare hemma hos dig. - Blås alltid ut stearinljus när du
går ut ur rummet. - Rök inte cigaretter i sängen.
Om du somnar kan det börja brinna.
Om det börjar brinna
- Säg till alla som är där att det brinner.
- Skynda dig ut.
- Om det är rök i huset ska du krypa ut.
- Ring 112 och tala om att det brinner
Om något allvarligt händer
Det kan hända en stor olycka
eller kris i kommunen.
Det kan vara till exempel en stor storm,
en översvämning eller en
farlig sjukdom som sprids.
Då ska du lyssna på Sveriges Radio P4
för att höra vad du ska göra.
Du kan också ringa 113 13 för att
få veta vad du ska göra.
Du kan också titta på
kommunens hemsida hultsfred.se
eller på kommunens sida på Facebook,
facebook.com/Hultsfredskommun
Där står vad som händer
och vad du ska göra.
Läs mer om trygghet och säkerhet.
Sidorna är inte på lättläst.